Rabu, 8 Januari 2014

Makanan yang baik ketika patah

Pemakanan Untuk Pesakit Patah Tulang

بسم الله الرحمن الرحيم

Makanan Untuk Pertumbuhan Tulang

Doktor tak suka pesakit patah tulang ni berpantang, sebab tubuh perlukan zat-zat yang ada dari makanan untuk sembuh.  
Makan ubat Kalsium...Ubat Kalsium ni memang pesakit perlu ambil dan amalkan tiap-tiap hari selepas makan.
Nama ubat ni BioCal D 600, sama macam gambar.boleh beli di farmasi, harga RM20 macam tulah.Perbanyakkan makan sayur-sayuran...Sayur memang sedap, siapa yang tak suka sayur memang rugilah. Selain sedap, zat-zat yang ada pada sayur banyak membantu tubuh menjadi sihat. Sayur yang bagus adalah sayuran hijau. Contoh sayur brokoli dan saderi, batangnya pun dah macam bentuk tulang kan. Dua sayur ni memang bagus untuk kesihatan tulang. Rajin-rajinlah makan sayur ye.Perbanyakkan makan ikan bilis dan telur ayam kampung...Ikan bilis.. ni nasihat dari seorang kawan yang pernah patah tulang peha. Alhamdulillah, senang nak dapat dan bukan susah pun nak makan ikan bilis kan hehe. Cuma telur ayam kampung dah tak makan sebab susah nak dapat, sebelum ni selalu juga makan, tukang urut kata elok untuk tulang dan tubuh. Kalau tak percaya, cubalah dulu.

Minuman Untuk Pertumbuhan Tulang

Minum susu Anlene...Amalkanlah minum susu Anlene dua kali sehari, pagi dan malam. Susu memang bagus untuk tulang, sebab susu ada kalsium yang diperlukan oleh tulang. Kalau tak suka yang perisa biasa, boleh beli yang perisa coklat. Ikut keselesaan pesakit, kadang-kadang tak semua orang suka minum susu.Minum air oren...Ni salah satu minuman yang boleh di amalkan.cth  Sunquick ...memang bagus juga untuk tulang sebab ada Vitamin-C yang tinggi.Minum pati ikan haruan...Pati ikan haruan ni bagus kalau diamalkan,  Bagus untuk tisu dalaman dan bagus untuk penyembuhan luka dalaman, nak-nak di bahagian patah tulang tu. Yang ada open fracture boleh la amalkan minum. Boleh beli di farmasi yang jenis Polleney, harga sekitar RM25. Kalau boleh belilah yang dicampur madu, kalau tak suka boleh beli yang pati ikan haruan je. Tapi rasa pahit dan hanyirlah.Minum teh..., Kalau tak minum setiap hari, 5 kali seminggu pun ok . Salah satu fakta kalau minum teh dan amalkannya, tulang pun akan jadi kuat dan sihat. Teh mengandungi anti-oksida yang tinggi dan bagus untuk tubuh. Teh yang terbaik adalah teh hijau.Minum Horlicks...Horlicks memang minuman kegemaran ramai Khasiat... yang ada pada minuman Horlicks memang banyak seperti Asid Folik, Vitamin-D, Vitamin-C, Vitamin-A, Vitamin-B1 & B2, Zat Besi, dan Kalsium. Cubalah amalkan, memang sedap, mudah didapati dan harganya pun tak mahal.P/S: Alhamdulillah, ni lh serba sedikit makanan dan minuman yang baik jika di amalkan untuk tulang. Lain orang lain caranya kan. Serba sedikit .sekadar perkongsian..